Dlaczego kasza?

Reklama


groats

 

„Kipi kasza kipi groch, lepsza kasza niż ten groch”. Kto by się spodziewał, że stara zaśpiewka okaże się jedną z najważniejszych wskazówek żywieniowych.

Kasza: gryczana, jaglana, kuskus, kasza manna, jęczmienna przewyższa pod względem wartości odżywczych wiele innych popularnych produktów stanowiących choćby w naszej kulturze bazę posiłku, takich jak: ziemniaki, makaron czy ryż. Kasza jest niezwykle obfitym źródłem skrobi rozkładających się w naszym organizmie na glukozę, czyli paliwo dla naszego mózgu. Raptem 10 dkg gotowanej kaszy pokrywa całodzienne zapotrzebowanie na węglowodany złożone. Dzięki powolnemu rozkładowi glukozy, pozostawia w nas poczucie nasycenia i pozwala na stałe i kontrolowane zużycie energii. Dlatego osoby będące na diecie nie powinny rezygnować z jedzenia kaszy. Danie składające się z choćby gorących warzyw i niewielkiej ilości kaszy stanowi pełnowartościowy posiłek.

Kasze zawierają witaminy z grupy B (B1, B2, B6), kwas foliowy, witaminę E oraz mikroelementy: potas obniżający ciśnienie, żelazo zapobiegające anemii i magnez dobroczynny dla naszego układu nerwowego i pracę mięśni. A także wapń, cynk, mangan i krzem.

Większość kasz zawiera duże ilości błonnika poprawiającego perystaltykę jelit, trawienie oraz działającego niczym przysłowiowa miotełka odkurzająca nasze jelita. To m.in. błonnik odpowiada za przyjemne uczucie nasycenia po zjedzeniu kaszy.