Nasiona – niedoceniane źródło zdrowia

Reklama


seeds

 

Nasiona roślin to powszechnie znany, choć niedoceniany element jadłospisu. Zazwyczaj wykorzystywane w kuchni bardziej w formie dekoracji potraw, niż jako codzienną przekąskę, a to wielka szkoda, bo nasiona są jednym z głównych źródeł bardzo istotnych dla zdrowia organizmu składników, takich jak chociażby błonnik, zdrowe tłuszcze, witaminy, składniki mineralne czy antyoksydanty. Dodając je do wypieków, deserów, dań mięsnych, sałatek lub zup można w łatwy sposób wkomponować nasiona do codziennej diety i w pełni korzystać z ich dobroczynnych właściwości. Oto sześć nasion, na które warto zwrócić szczególną uwagę przy włączaniu ich do jadłospisu:

Siemię lniane – wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwmiażdżycowe; działają osłonowo na układ pokarmowy i regulują rytm wypróżnień; zapewniają zdrowie układu krążenia; obniżają poziom cholesterolu; uszczelniają naczynia krwionośne; chronią przed nowotworami; łagodzą dokuczliwe objawy menopauzy.
Sezam – wspomagają pracę mózgu, pamięć, koncentrację; pomagają obniżyć ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu; zmniejszają ryzyko zachorowań na raka jelit; wykazują działanie przeciwnowotworowe; oczyszczają wątrobę; działają przeciwbakteryjnie; działają korzystnie na skórę i kości.
Słonecznik – wspomagają płodność (wit.E); wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego i wytwarzanie hormonów (adrenaliny i serotoniny); uczestniczą w reakcjach odpornościowych; odpowiadają za zdrowe kości; przyspieszają regenerację i wzrost komórek przez co są wykorzystywane przy problemach ze skórą i przy zapaleniach błon śluzowych układu pokarmowego (cynk); pomagają zapobiegać miażdżycy i nowotworom prostaty.
Pestki dyni – pomagają obniżyć cholesterol; działają ochronnie na układ krążenia; wspomagają zapobieganie nowotworom prostaty i leczenie przerostów; zapewniają spokojny sen; łagodzą napięcie nerwowe; wspomagają walkę z pasożytami przewodu pokarmowego; korzystnie wpływają na układ odpornościowy; wspomagają walkę z infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi.
Nasiona chia – zmniejszają ryzyko zachorowań na raka piersi, sutka i szyjki macicy; wpływają pozytywnie na stan układu sercowo-naczyniowego; zapobiegają miażdżycy; wspomagają pracę mózgu, pamięć i łagodzą objawy depresji; pomagają kontrolować poziom ciśnienia we krwi oraz białka CRP (markera stanu zapalnego w organizmie); działają korzystnie na cukrzyce typu II i w insulinoodporności;
Nasiona konopi jadalnej – pomagają obniżyć cholesterol we krwi; zapobiegają chorobom układu krążenia; stymulują działanie układu odpornościowego; pomagają zapobiegać depresji; działają antyoksydacyjnie; zmniejszają stany zapalne stawów; łagodzą objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.