Wpływ snu na odporność organizmu

Reklama


sleep

Ilość snu wpływa korzystnie na nasze samopoczucie. Warto zadbać o to, w jakich warunkach śpimy, bowiem od tego głównie zależy jakość naszego wypoczynku. Przede wszystkim musimy zadbać o odpowiedni materac, poduszkę oraz odpowiednio wywietrzony pokój. Najefektywniejszy będzie sen nieprzerwany, trwający co najmniej 7 godzin. Kłaść do łóżka powinniśmy się każdego dnia o mniej więcej tej samej porze, aby nie zakłócić dobowego rytmu dnia.

Układ odpornościowy każdego człowieka podlega rytmowi dobowemu wyznaczanemu przez dzień i noc. Jeśli zaczniemy go zmieniać nasz organizm może stracić odporność a tym samym być bardziej podatnym na rożnego rodzaju wirusy i bakterie. Działa się tak, ponieważ podczas snu organizm wytwarza substancje posiadające działanie antywirusowe i antybakteryjne.  Sen posiada właściwości relaksacyjne. Śpiąc nie odczuwamy stresu, który również wpływa na nasz układ odpornościowy.  Nie należy jednak spać na siłę. Każdy z nas potrzebuje innej ilości snu. Im starszy człowiek, tym mniejsza ilość godzin. Dobierzmy więc długość nocnego wypoczynku do naszego wieku i zapotrzebowania organizmu.  Możemy sami bardzo łatwo sprawdzić, ile snu potrzebujemy. Najlepiej dokonajmy tego podczas dni wolnych od pracy, nie podczas choroby a na przykład urlopu. Do wyliczeń nie bierzmy 2-3 pierwszych dni odpoczynku, ponieważ wtedy organizm przeważnie odsypia poprzednie noce, gdy musieliśmy się zrywać o świcie. Następnie podsumujmy długość snu z kilku kolejnych  dni i wyliczmy średnią ilość godzin, którą przesypialiśmy w tym czasie.

Nie należy zarywać nocy, bowiem kilka kolejnych nieprzespanych dób może wprowadzić organizm człowieka nie tylko w osłabienie, ale nawet w depresję i być skutkiem  bezsenności. Ta ostatnia może być zarówno skutkiem jak i przyczyną nerwicy lub depresji.